mandag 10. januar 2011

UKE 1..

Dette har jeg gjort med kostholdet :
Jeg har spist hver 3.time ca. 3 hovedmåltider og masse frukt ved siden av. Siden jeg har vært en stor godtemoms, har jeg spist druer og rosiner også ved siden av.. Jeg er nå 30 år og begynner å kjenne meg selv ganske godt. Å starte på noe, å gå hardt ut er ikke noe for meg. Jeg må, når det gjelder kosthold, ta det over lang tid og begynne med en og en ting. Hovedmålet mitt i starten er null godteri, potetgull etc og de impulsive turene til kebabsjappene i ukedagene, og å være litt i aktivitet.
Middagene har bestått av lasagne, pannekaker, kylling, hjemmelaget pizza osv.. Har bare spist mindre enn det jeg pleier.. Som sagt, begynne sakte, men sikkert med endringer. Jeg hadde også bestemt meg for å ikke drikke så mye pepsi max, men har ikke vært like flink der gitt... desverre.. Men har klart å redusere på inntaket.. Men hadde kun tenkt å ta ett glass på kvelden..

Første uka er over, det er på tide å starte på nr 2. Her sitter jeg med ett glass appelsinjuice og 3 rugsprø med ost og paprika. Det begynner å smake ganske godt faktisk..Tro det eller ei..

Mandagen kom, planleggingsdag i barnehagen og salg på Jessheim. Det ble tur dit og Tuva ville ha lunsj på Burger King. Første utfordring..mmm hamburger, pommes frites og cola er vanlig når jeg er der... Men nå ble det ble kyllingsalat og ett stort glass vann på meg. Veldig fornøyd med meg selv der. På kvelden tok jeg 20 min med zumba. Alt er bedre enn ingenting. Resten av dagen med tanke på mat gikk veldig bra også.
Tirsdagen var startet, en rolig dag hjemme med litt husarbeid og vasking av klær. Det lavet ned.. fin og lett snø. Minste frøkna mi, Ine skulle sove dupp, jeg tok på meg uteklær og begynte å måke gårdsplassen. Og den er stor.. Tok det som en treningsøkt.  Kostholdet følte jeg gikk enda bedre denne dagen :)
Onsdagen våknet jeg til mer snøvær.. så kjedelig med all denna snøen.. Snø er kos, men ikke når det laver ned på den måten.. Når skal det ta slutt liksom.. Denne dagen gikk også veldig bra med kostholdet. Jeg gir meg selv ett klapp på skulderen og tenker; dæven du er flink!! Uansett hvor dumt det høres  eller ser ut, hjelper det masse! Det ble en "treningsfri" dag.
På ettermiddagen sku Tuva og jeg på svømming. Jeg gruet meg så og si hele dagen til det. Ta på badedrakt, vise meg offentlig, blæh.. Hva vil folk tenke, vil noen si noe tru.. komme med en slengbemerkning.. Men må stadig jobbe med å snu tankegangen til det som betyr noe.. Tuva gleder seg masse til å svømme med mammaen sin, hu snakket ikke om annet.. Endelig er det mamma som blir med, ikke bare pappa.. Det betyr noe!! Vil si det betyr alt! Gleden hu viser.. det smelter ett mors hjerte.
Vi kom inn i garderoben, puh.. heldigvis ikke så mange folk ennå.. Det var godt! Jo mindre jo bedre.. Men husk, vri tankegangen igjen...  jeg er med for å glede Tuva og teste noen grenser for min egen del. Kunne jo ikke bare reist hjem om det var stappa fullt med folk der heller.. Skuffelsen hadde vært altfor stor for Tuva. Heldigvis gikk alt bra :) Da prøver vi igjen neste onsdag også :)
Da var det torsdagen  sin tur.. enda mere snø..hehe.. Søren også.. Dagen gikk bra, kosthold flott.. Ikveld skulle jeg teste snøfreseren for første gang. Det har vært Glenn sin jobb.. Jammen var det tyngre enn forventet også i tillegg så mye snø..  Kjente det i noen muskler jeg ikke har brukt på en god stund gitt.. Tok det som en treningsøkt også ;) Hehe.. kanskje det er noen som ler av meg nå.. men aktivitetsnivået mitt har vært på null altså.. eller skal jeg si på minus siden, så all bevegelse fra meg som jeg ikke har pleid å gjøre før blir som en liten " treningsøkt".. hehe..
Endelig fredag .. Tur til Ikea på kvelden, kjøpe meg nytt vitrineskap. Yes, gleder meg! Dagen gikk kjempebra og hadde bestemt meg for å ikke spise noe snop. Fredag er helg og i helga er det lov med snop- 1 DAG ja.. ikke 3.. hehe.. Jeg fikk handlet meg skap og på vei ut er det gratis popcorn.. ohlala, sa jeg til Glenn.. Her står utfordringene på rad og rekke.. Men etter å ha stoppet opp litt og studert popcornmaskina, tenkte jeg.. nei.. ikke i kveld. Imorra er det bursdag og søndag er det juletrefest.. jeg må velge noe bort.. Så da var valget egentlig ganske enkelt.. Jeg var ganske stolt av meg selv da.. :) Klapp på skulderen ;) hehe
Lørdag , dagen i helga det er lov å unne seg noe ekstra :))Jeg fikk servert en god frokost av min kjære, egg og karbonade. Det var godt!
 Vi sku i bursdag, jeg hadde bestemt meg at jeg skulle unne meg ett kakestykke. Også litt smågodt til kvelden. Vi kommer i bursdag, ting går veldig greit i starten.. Så skulle jeg ta det ENE sjokoladekakestykke.. Jeg skulle nok bare holdt meg unna.. Holdt ikke med ett nei.. Ble 3.. Gud for en god kake!! Selvdisiplinen på bånn igjen.. hvor ble den av?? Hvorfor var hånda mi på det kakefatet 3 ganger.. Jeg har ikke noe godt svar.. Jeg sviktet!! FAEN!!! Jaja.. Ikke deppe nå.. Dette er ikke verdens undergang.. Men var så skuffet over meg selv, så gikk på butikken på kvelden, kjøpte meg en pose pops og spiste opp hele shiten!!! Dette er vel det man kaller ett kraftig tilbakefall!!!! Jeg begynte å tenke på juletrefesten dagen etterpå.. Hvordan kommer den til å gå?? I bursdag var det 3 slag på bordet, på en juletrefest er det sikkert 20.. Jeg bestemte meg for å ikke dra. Så enkelt og greit!
La meg og begynte å tenke litt.. okey.. jeg prøver.. blir det for ille, da drar jeg hjem. Det var planen min da og syns den var ganske genial. Jeg må jo bare face utfordringene! Så sovnet jeg.
Våknet opp til en ganske god søndag,  jeg fikk t.o.m sove lenge.. Det var godt! Da var det å snu hodet, positive tanker, detta går og det blir kjempekoselig på juletrefest!
Foreldrene skal ha med kake og kaffe.. Jeg hadde bestemt meg for å ta med muffins. Det er enkelt og greit og smaker godt! Men faen.. dette kommer ikke til å gå.. Etter mye om og men, ble det tur til frukt og grønt butikken her på Råholt. Jammen bra at den er åpen på søndager. Hamstret frukt: honningmelon, appelsiner, pærer, epler, druer, blåbær, jordbær, bananer, ananas++.. Laget det fruktfatet og tok med meg!! Jippi!! For en shitgod ide!!! Nytt klapp på skulderen ;)) hehe..  
Kommer på juletrefest med fruktfatet mitt og ser alle kakene.. HERREGUD!!! Detta går ikke!! Skolebrød, gele, muffins, sjokoladekake, julekaker, gulrotkake, ostekake, boller, kjeks,.. jeg lurer på hva som ikke var der..Fristelsen var sååå stooor!!!! Du aner ikke!!!  Svarte liksom..men.. Nok en gang.. snu litt på tankegangen.. Kom igjen, Marita!! Ikke gi deg!!! Detta skal du faen a meg greie!! Det var min tur til å forsyne seg! Jeg løp til fruktfatet med tallerken i hånda, plukka med meg frukt og løp til plassen min igjen! Puh.. Jøss.. Ingen kake på tallereken.. Yes, det gikk!!!
Å nei.. tomt for frukt på tallerken min.. Jeg må bort dit en gang til!! Nå tenkte jeg det at nå skal du ha stålkontroll, Marita! Slapp av, gå rolig bort og ta frukt!! Dette går bra!!
Og det gikk bra. Endte opp med den drueklasen, men alt er bedre enn alle de herlige, søte, nydelige, fantastiske kakene som sto på bordet der! Dere skulle bare sett dere!! hehe..
Og kvelden gikk også bra :)) Gikk tur med ei god venninne på kvelden!! Det var utrolig godt!! Og en god film som avslapning med rugsprø, appelsin og pepsi max til! Perfekt!!
Nå er jeg klar for ny uke, med nye muligheter og nye utfordringer! Jeg vet de står i kø og venter på meg..

4 kommentarer:

  1. Du er så utrolig flink, Marita!! c",)
    Detta tror jeg du klarer!! Du har fått meg til å gå inn i tankeboksen også.
    Så har gått en tur i dag!! :D
    Gleder meg til å følge deg videre!

    Kjempe klem <3

    SvarSlett
  2. Kjempebra. Ny uke nye muligheter venter. Stå på. Vis det blir vettu vær så, er det bare å syke seg opp til en liten skitur til søndagen;-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk :))
    Kjempebra May Britt :)) Er jo så kos å trille barnevogn også da :)
    Skitur ja.. det kan bli spennende, Glennsi ;)) hoho

    SvarSlett
  4. Så flink du er Marita! Heier på deg :)

    SvarSlett